عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا
ادارة المنتدي


    ما رايك بصداقه المنتدى وصديق المنتدى ....؟؟؟؟

    شاطر
    avatar
    المصرى
     
     

    الهوايــة :
    الـمهنـة :
    الــمزاج :
    الـبـلـد :
    احترام القوانين : احترام القوانين
    تاريخ التسجيل : 15/10/2010
    عدد المساهمات : 327
    عدد النقاط : 30044

    ما رايك بصداقه المنتدى وصديق المنتدى ....؟؟؟؟

    مُساهمة من طرف المصرى في الإثنين يناير 24, 2011 4:16 pm



    مارأيك بصداقة المنتدى؟؟
    وصديق المنتدى؟؟



    بسم الله الرحمن الرحيم

    الصداقة هي رباط متين يربط بين أثنين و يقوم على أسس قويمة أهمها الوفاء , الإخلاص , الحب , التفاني ، التضحية , التفاهم , و العطاء بكل معانيه .

    و نظرا لكل تلك الأساسيات فقد أعتبر البعض أن الصداقة الحقيقة أصبحت من المستحيلات و يصعب و جودها بهذا الزمن الذي أصبحت تتحكم به المصالح الشخصية .

    و بظهور العولمة التي جمعت الناس من جميع أقطار العالم على شاشة صغيرة و قربت بين القلوب و العقول وُجدت نوع من الصداقة تكاد تكون للبعض وهماً و تكاد تبنى لدى البعض على أسس قويمة .

    لذلك أتمنى منك عزيزي العضو أن تجيب على أسئلتي بصراحة متناهية عن رأيك بصداقة المنتدى

    ما رأيك بصداقة المنتدى ؟

    هل لديك أصدقاء تتواصل معهم على الانترنت وتعتبرهم أصدقاء بكل ما تحمل هذه الكلمة من معنى ؟

    وإذا كان الجواب بنعم فما الفرق بين صديقك على أرض الواقع وصديقك بالانترنت ؟

    هل تعتقد بصدق المثل القائل ( رب أخٍ لم تلده أمك ) و هل ينطبق على صديق الانترنت ؟

    هل أنت من الناس الذين يتعاملون بحذر مع صديق الانترنت ؟ أم تثق به ثقة عمياء ؟

    هل سبق وأن كونت صداقات على الانترنت ؟ ووصلت تلك الصداقات إلى لقاء مباشر ? فتحول صديق الانترنت إلى صديق واقعي ؟

    إلى أي مدى يمكن أن تثق بصديق الانترنت ?

    هل سبق لك وان أعطيت بياناتك الشخصية الحقيقية وصورك الشخصية لصديق الانترنت دون أن تشاهده ؟

    هل حدث لك أي موقف محزن مع صديق الانترنت جعلك تتخذ موقفا من جميع أصدقاء الإنترنت ؟


    أعتذر لكثرة أسئلتي و إن أكثرت عليكم بإمكانكم الإجابة على بعضها.






    وراى مدام الصداقه مبنيه على حب ووفاء وصدق وصراحه اكيد هتبقى صداقه كويسه
    واتمنى برده ردكم ورايكو بكل صراحه حتى لو فيه تناقض
    شكرا
    avatar
    swimmer man
     
     

    الهوايــة :
    الـمهنـة :
    الــمزاج :
    الـبـلـد :
    احترام القوانين : احترام القوانين
    تاريخ التسجيل : 21/01/2011
    عدد المساهمات : 14
    عدد النقاط : 28279

    رد: ما رايك بصداقه المنتدى وصديق المنتدى ....؟؟؟؟

    مُساهمة من طرف swimmer man في الإثنين يناير 24, 2011 6:15 pm

    اولا شكرا يا بش مهندس على الموضوع ده
    ثانيا هو فيه نقطه فى الموضوع بتقول ان مفيش فى الزمن ده يعرف حد كصديق يعنى وكده او صاحب
    هو فعلا الصداقه موجوده ودائمه اذا كانت من على النت فى اى شىء اخر فاهمها التضحيه من اجل بعضهم
    والوفاء والاخلاص لبعضهم
    تقبل مرورى
    تحيااااتى
    avatar
    المصرى
     
     

    الهوايــة :
    الـمهنـة :
    الــمزاج :
    الـبـلـد :
    احترام القوانين : احترام القوانين
    تاريخ التسجيل : 15/10/2010
    عدد المساهمات : 327
    عدد النقاط : 30044

    رد: ما رايك بصداقه المنتدى وصديق المنتدى ....؟؟؟؟

    مُساهمة من طرف المصرى في الإثنين يناير 24, 2011 6:27 pm

    كلامك جميل يا swimmer man
    ودى فعلا وجه نظرى اللى بوضحها ؟
    شكرا على المرور
    avatar
    عاشقه الطاهره عائشه
     
     

    الهوايــة :
    الـمهنـة :
    الــمزاج :
    الـبـلـد :
    احترام القوانين : احترام القوانين
    تاريخ التسجيل : 22/01/2011
    عدد المساهمات : 59
    عدد النقاط : 28351

    رد: ما رايك بصداقه المنتدى وصديق المنتدى ....؟؟؟؟

    مُساهمة من طرف عاشقه الطاهره عائشه في الخميس فبراير 10, 2011 7:05 pm

    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    انا من رايى مفيش حاجه اسمها صديق على النت
    عشان انا لو صدقت اى حد
    ايه اللى هيضمنلى ان اللى هصديقهم هيخافو عليه هيعملونى كده فعلا مش هبكذبو عليه فى حاجه
    وكل واحد فى الحلو والوحش ولو اتعملت مع حد على النت هشوف كل حاجه حلوه فيه مش هيظهرلى الوحش بتاعه
    والصداقه بين الولد والبنت متهيالى مفيش حاجه اسمها كده عشان لا دينا ولا اسلامنا يسمحلنا ان احنا نتعامل مع بعض اه احنا كلنا اخوات فى الاسلام وكلنا من اب وام اللى هم ادم وحواء يعنى اخوات شرعا
    بس هل الصديق اللى هكلمه على النت هيكون خايق عليه زى اخته لا عشان هو ميرضاش لاخته كده
    جزالك الله خيرا المصرى
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

      الوقت/التاريخ الآن هو الأربعاء أكتوبر 17, 2018 10:24 am